SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Perkembangan dan Sumbangan Ilmu Ilmu Falsafah

Tamadun-tamadun awal dunia juga memberi impak besar dalam bidang falsafah. Di Yunani, tokoh-tokoh seperti Socrates, Plato, dan Aristotle mengembangkan pelbagai teori yang melibatkan etika, politik, epistemologi, dan metafizik. Socrates berfokus pada pencarian kebenaran melalui kaedah perbualan dan soal jawab, sementara Plato memperkenalkan teori tentang bentuk-bentuk ideal, dan Aristotle menyumbang kepada hampir setiap cabang falsafah, dari logik hingga etika.

Di China, falsafah Confucianism yang dikembangkan oleh Confucius memberi penekanan kepada moralitas, hubungan sosial, dan pendidikan sebagai asas kepada masyarakat yang harmonis. Mencius, seorang pengikut Confucius, lebih menekankan kepercayaan bahawa manusia itu baik secara semula jadi dan bahawa pendidikan adalah cara untuk mengembangkan potensi tersebut.

Di tamadun Islam, falsafah memainkan peranan penting dalam perbahasan mengenai akal dan wahyu. Tokoh-tokoh seperti al-Farabi dan Ibn Rushd (Averroes) mengembangkan falsafah yang menggabungkan pemikiran Aristotelian dengan prinsip-prinsip Islam. Mereka berusaha untuk menyeimbangkan akal dan wahyu, dan ini membawa kepada pengembangan ilmu yang meliputi sains, politik, dan etika.

Ulasan