SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Pendapat Ahli Falsafah tentang Ilmu Mencius

Mencius, salah seorang pengikut utama Confucius, mengembangkan teori Confucianisme dengan penekanan yang lebih mendalam terhadap potensi baik dalam diri manusia. Mencius berpendapat bahawa semua manusia dilahirkan dengan potensi moral yang baik, dan ilmu berfungsi untuk mengembangkan dan mengukuhkan sifat-sifat positif ini.

Bagi Mencius, ilmu bukan sekadar untuk memperoleh pengetahuan intelektual, tetapi lebih kepada pembentukan sifat-sifat mulia yang wujud dalam setiap individu. Dia menekankan pentingnya "ren" (kemuliaan hati) dan "yi" (kebenaran) yang perlu diterapkan melalui pendidikan dan pengajaran yang betul. Dengan kata lain, ilmu adalah alat untuk menumbuhkan potensi moral manusia dan menuntun mereka kepada kebaikan.

Ilmu menurut Mencius juga perlu disertai dengan kebijaksanaan dalam membuat keputusan, kerana pendidikan yang baik akan membimbing seseorang untuk menjalani hidup yang berlandaskan kepada moral yang betul. Walaupun manusia mempunyai potensi untuk melakukan kebajikan, ilmu adalah instrumen yang membimbing mereka untuk tidak tersesat dalam jalan hidup.

Ulasan