SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Pendapat Ahli Falsafah tentang Ilmu Mencius
Mencius, salah seorang pengikut utama Confucius, mengembangkan teori Confucianisme dengan penekanan yang lebih mendalam terhadap potensi baik dalam diri manusia. Mencius berpendapat bahawa semua manusia dilahirkan dengan potensi moral yang baik, dan ilmu berfungsi untuk mengembangkan dan mengukuhkan sifat-sifat positif ini.
Bagi Mencius, ilmu bukan sekadar
untuk memperoleh pengetahuan intelektual, tetapi lebih kepada pembentukan sifat-sifat mulia yang wujud dalam setiap individu. Dia menekankan
pentingnya "ren" (kemuliaan hati) dan "yi" (kebenaran) yang
perlu diterapkan melalui pendidikan dan pengajaran yang betul. Dengan kata
lain, ilmu adalah alat untuk menumbuhkan potensi moral manusia dan menuntun
mereka kepada kebaikan.
Ilmu menurut Mencius juga perlu disertai dengan kebijaksanaan dalam
membuat keputusan, kerana pendidikan yang baik akan membimbing seseorang untuk
menjalani hidup yang berlandaskan kepada moral yang betul. Walaupun
manusia mempunyai potensi untuk melakukan kebajikan, ilmu adalah instrumen yang membimbing mereka
untuk tidak tersesat dalam
jalan hidup.
Ulasan
Catat Ulasan