SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Kurikulum Pendidikan Tamadun Rom
Pada peringkat awal, educatio lebih tertumpu kepada pendidikan fizikal dan latihan dalam tingkah laku berbanding dengan pendidikan formal. Kurikulum Rom adalh untuk menjadi bene educatus bermakna 'dibesarkan dengan baik', yang menekankan kepada karakter dan kelakuan.
Dengan
interaksi yang semakin meningkat antara Rom dan budaya Yunani, pendidikan
intelektual dalam keluarga semakin diperkenalkan iaitu bapa dari golongan
atasan tradisinya mengajar anak lelaki mereka
tentang huruf, undang-undang dan prinsip keadilan. Ini merangkumi latihan moral dan
fizikal, serta persediaan untuk perkhidmatan tentera.
Keluarga yang lebih kaya semakin menggaji tutor peribadi, yang sering
kali berasal dari Yunani, yang mengajar anak-anak tentang bahasa,
kesusasteraan, oratori, dan kadangkala falsafah. Mereka bertujuan
memperkenalkan pembelajaran Yunani kepada anak-anak. Walaupun dengan kebangkitan sekolah
formal, beberapa subjek
seperti muzik masih diajar
di rumah.
Ludi
litterarii-sekolah rendah memberi tumpuan kepada kemahiran asas yang diperlukan
untuk kehidupan praktikal. Kurikulum
teras melibatkan 3M: membaca, menulis, dan mengira.
Membaca
diajar secara sistematik, bermula dengan huruf, kemudian suku kata, diikuti dengan perkataan,
dan akhirnya ayat dan petikan berterusan dalam bahasa Latin dan Yunani.
Disebabkan oleh ketiadaan
pemisahan antara perkataan
dalam teks kuno, guru memainkan peranan penting dalam membimbing pelajar. Perluasan kosa kata merupakan
objektif yang signifikan, dan kanak-kanak sering kali mempelajari kosa kata dalam bahasa Latin dan
Yunani, dengan
menggunakan tablet dan papirus yang menyerupai hermeneumata dengan terjemahan sebaris.
Menulis diajar dengan tekun, walaupun dengan cabaran menggunakan stilus
pada permukaan lilin tanpa meja. "Maksim buku salinan," yang
menyampaikan kebenaran umum atau prinsip yang bijak, digunakan untuk
menggabungkan latihan menulis dengan latihan moral. Prinsip moral asas juga
disampaikan.
Mengira
melibatkan penggunaan jari, batu kecil, dan abacus untuk mengembangkan
keupayaan untuk mengira dan membuat pengiraan.
Kurikulum Matematik juga wujud tetapi
hanya mementingkan "4
disiplin matematik" iaitu aritmetik, geometri, astronomi, dan teori muzik dimasukkan dalam pendidikan yang lebih menyeluruh, walaupun ia dianggap sebagai subjek yang
lebih rendah berbanding tatabahasa dan kesusasteraan dalam kurikulum standard.
Kanak-kanak lelaki yang berminat dalam subjek ini akan menghadiri guru pakar,
biasanya berasal dari Yunani, dengan bayaran tambahan. Cicero menganggap subjek
ini sebagai sebahagian daripada latihan kanak-kanak lelaki. Di bawah empayar,
terdapat sekolah-sekolah geometri yang ditubuhkan.
Kecekapan dalam kemahiran asas 3M ini dianggap penting
dan "bernilai" dalam
tentera.
Membangun
daripada pendidikan rendah, sekolah tatabahasa dan kesusasteraan menyediakan
pengajaran yang lebih maju dalam bidang akademik. Sekolah-sekolah ini berfokus
pada bahasa dan kesusasteraan, dengan penekanan yang semakin bertambah terhadap
bahasa dan kesusasteraan Yunani bermula pada abad kedua SM. Kedua-dua bahasa
Yunani dan Latin diajar. Silibus
tatabahasa mempunyai dua bahagian utama:
Aspek
formal bahasa, termasuk: Klasifikasi huruf, Scansion (pemecahan irama) dalam
sajak, Bahagian-bahagian kata, klasifikasi dan ciri-cirinya, penurunan dan
penggabungankata kerja.
Kebetulan
dalam pertuturan dan penulisan, termasuk: Mengenal pasti dan menghindari
barbarisme (perkataan asing atau tidak
diterima) dan solecisme
(kesalahan tatabahasa),
menetapkan
kriteria untuk menentukan penggunaan yang betul, sebutan dan ejaan, kajian
puisi menjadi elemen utama.
Guru-guru grammatici pula menganalisis teks kesusasteraan, memberi
fokus kepada pembacaan dengan jelas, penerangan kosa kata, tatabahasa,
mitologi, sejarah, dan gaya kesusasteraan. Mereka membincangkan kehidupan dan
karya pengarang seperti Homer, Euripides, Terence, Virgil, dan Horace.
Menghafal puisi adalah amalan yang biasa.
Sarjana
Rom awal sangat berminat dengan penyair Latin dan sangat prihatin dengan
ketulenan dan pemeliharaan teks mereka. Mitologi adalah sebahagian daripada
silibus. Beberapa sekolah tatabahasa juga menawarkan kursus pengenalan kepada
retorik dalam bahasa Latin.
Sekolah retorik pula memberikan latihan lanjut untuk kehidupan awam.
Fokus utama adalah pada seni berpidato awam. Pengajarannya menggabungkan teori
dan amalan. Pelajar mempelajari prinsip-prinsip retorik daripada buku teks
(artes atau technai). Latihan awal (progymnasmata) mempersiapkan pelajar untuk oratori yang lebih kompleks. Ini termasuk latihan seperti
penceritaan, pengesahan dan penafian, tempat
umum, dan tesis, yang melibatkan ekspresi lisan dan
bertulis.
Deklamasi (membaca
dan berbahas tentang
pidato yang ditetapkan) mengenai tema sejarah dan kemudian lebih banyak topik
rekaan adalah pusat kepada amalan ini. Penyampaian dianggap sangat penting.
Pelajar mempelajari untuk memasukkan alat-alat
retorik seperti maxim
dan tempat umum* ke
dalam ucapan mereka.
Pendidikan undang-undang berkait
rapat dengan retorik,
dengan fokus kepada hujah
dalam kes-kes undang-undang. Penentuan isu undang-undang (status) dan pembangunan hujah yang sesuai (loci) adalah aspek
utama.
Kanak-kanak lelaki
dan perempuan mempelajari nyanyian, bermain alat muzik bertali,
dan kadangkala menari, sama ada di rumah atau di sekolah
muzik dan sekolah
tarian. Walaupun muzik tidak
sepenting dalam pendidikan Yunani, ia masih dianggap sebagai pencapaian. Tarian
dilihat dengan pandangan tidak senang oleh orang Rom yang lebih konservatif,
terutamanya bagi orang dewasa.
Kurikulum
pendidikan tentera di Rom adalah berteraskan latihan fizikal, teknik
pertempuran, dan kemahiran asas dalam membaca dan menulis. Walaupun pendidikan
formal memberi tumpuan
kepada literasi dan retorik, kemahiran dalam membaca, menulis, serta pengiraan diakui penting
dalam ketenteraan, di mana mereka yang mahir dalam bidang ini akan ditempatkan dalam unit khas dalam legiun
Rom. Kemahiran ini tidak hanya digunakan dalam konteks akademik
tetapi juga di medan perang
untuk pelaksanaan strategi dan pengurusan logistik tentera.
Ulasan
Catat Ulasan