SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Kurikulum Pendidikan Tamadun Rom

Pada peringkat awal, educatio lebih tertumpu kepada pendidikan fizikal dan latihan dalam tingkah laku berbanding dengan pendidikan formal. Kurikulum Rom adalh untuk menjadi bene educatus bermakna 'dibesarkan dengan baik', yang menekankan kepada karakter dan kelakuan.

Dengan interaksi yang semakin meningkat antara Rom dan budaya Yunani, pendidikan intelektual dalam keluarga semakin diperkenalkan iaitu bapa dari golongan atasan tradisinya mengajar anak lelaki mereka tentang huruf, undang-undang dan prinsip keadilan. Ini merangkumi latihan moral dan fizikal, serta persediaan untuk perkhidmatan tentera.

Keluarga yang lebih kaya semakin menggaji tutor peribadi, yang sering kali berasal dari Yunani, yang mengajar anak-anak tentang bahasa, kesusasteraan, oratori, dan kadangkala falsafah. Mereka bertujuan memperkenalkan pembelajaran Yunani kepada anak-anak. Walaupun dengan kebangkitan sekolah formal, beberapa subjek seperti muzik masih diajar di rumah.

Ludi litterarii-sekolah rendah memberi tumpuan kepada kemahiran asas yang diperlukan untuk kehidupan praktikal. Kurikulum teras melibatkan 3M: membaca, menulis, dan mengira.

Membaca diajar secara sistematik, bermula dengan huruf, kemudian suku kata, diikuti dengan perkataan, dan akhirnya ayat dan petikan berterusan dalam bahasa Latin dan Yunani. Disebabkan oleh ketiadaan pemisahan antara perkataan dalam teks kuno, guru memainkan peranan penting dalam membimbing pelajar. Perluasan kosa kata merupakan objektif yang signifikan, dan kanak-kanak sering kali mempelajari kosa kata dalam bahasa Latin dan


Yunani, dengan menggunakan tablet dan papirus yang menyerupai hermeneumata dengan terjemahan sebaris.

Menulis diajar dengan tekun, walaupun dengan cabaran menggunakan stilus pada permukaan lilin tanpa meja. "Maksim buku salinan," yang menyampaikan kebenaran umum atau prinsip yang bijak, digunakan untuk menggabungkan latihan menulis dengan latihan moral. Prinsip moral asas juga disampaikan.

Mengira melibatkan penggunaan jari, batu kecil, dan abacus untuk mengembangkan keupayaan untuk mengira dan membuat pengiraan.

Kurikulum Matematik juga wujud tetapi hanya mementingkan "4 disiplin matematik" iaitu aritmetik, geometri, astronomi, dan teori muzik dimasukkan dalam pendidikan yang lebih menyeluruh, walaupun ia dianggap sebagai subjek yang lebih rendah berbanding tatabahasa dan kesusasteraan dalam kurikulum standard. Kanak-kanak lelaki yang berminat dalam subjek ini akan menghadiri guru pakar, biasanya berasal dari Yunani, dengan bayaran tambahan. Cicero menganggap subjek ini sebagai sebahagian daripada latihan kanak-kanak lelaki. Di bawah empayar, terdapat sekolah-sekolah geometri yang ditubuhkan.

Kecekapan dalam kemahiran asas 3M ini dianggap penting dan "bernilai" dalam tentera.

 

Membangun daripada pendidikan rendah, sekolah tatabahasa dan kesusasteraan menyediakan pengajaran yang lebih maju dalam bidang akademik. Sekolah-sekolah ini berfokus pada bahasa dan kesusasteraan, dengan penekanan yang semakin bertambah terhadap bahasa dan kesusasteraan Yunani bermula pada abad kedua SM. Kedua-dua bahasa Yunani dan Latin diajar. Silibus tatabahasa mempunyai dua bahagian utama:

Aspek formal bahasa, termasuk: Klasifikasi huruf, Scansion (pemecahan irama) dalam sajak, Bahagian-bahagian kata, klasifikasi dan ciri-cirinya, penurunan dan penggabungankata kerja.

Kebetulan dalam pertuturan dan penulisan, termasuk: Mengenal pasti dan menghindari barbarisme (perkataan asing atau tidak diterima) dan solecisme (kesalahan tatabahasa),


menetapkan kriteria untuk menentukan penggunaan yang betul, sebutan dan ejaan, kajian puisi menjadi elemen utama.

Guru-guru grammatici pula menganalisis teks kesusasteraan, memberi fokus kepada pembacaan dengan jelas, penerangan kosa kata, tatabahasa, mitologi, sejarah, dan gaya kesusasteraan. Mereka membincangkan kehidupan dan karya pengarang seperti Homer, Euripides, Terence, Virgil, dan Horace. Menghafal puisi adalah amalan yang biasa.

Sarjana Rom awal sangat berminat dengan penyair Latin dan sangat prihatin dengan ketulenan dan pemeliharaan teks mereka. Mitologi adalah sebahagian daripada silibus. Beberapa sekolah tatabahasa juga menawarkan kursus pengenalan kepada retorik dalam bahasa Latin.

Sekolah retorik pula memberikan latihan lanjut untuk kehidupan awam. Fokus utama adalah pada seni berpidato awam. Pengajarannya menggabungkan teori dan amalan. Pelajar mempelajari prinsip-prinsip retorik daripada buku teks (artes atau technai). Latihan awal (progymnasmata) mempersiapkan pelajar untuk oratori yang lebih kompleks. Ini termasuk latihan seperti penceritaan, pengesahan dan penafian, tempat umum, dan tesis, yang melibatkan ekspresi lisan dan bertulis.

Deklamasi (membaca dan berbahas tentang pidato yang ditetapkan) mengenai tema sejarah dan kemudian lebih banyak topik rekaan adalah pusat kepada amalan ini. Penyampaian dianggap sangat penting.

Pelajar mempelajari untuk memasukkan alat-alat retorik seperti maxim dan tempat umum* ke dalam ucapan mereka. Pendidikan undang-undang berkait rapat dengan retorik, dengan fokus kepada hujah dalam kes-kes undang-undang. Penentuan isu undang-undang (status) dan pembangunan hujah yang sesuai (loci) adalah aspek utama.

Kanak-kanak lelaki dan perempuan mempelajari nyanyian, bermain alat muzik bertali, dan kadangkala menari, sama ada di rumah atau di sekolah muzik dan sekolah tarian. Walaupun muzik tidak sepenting dalam pendidikan Yunani, ia masih dianggap sebagai pencapaian. Tarian dilihat dengan pandangan tidak senang oleh orang Rom yang lebih konservatif, terutamanya bagi orang dewasa.


Kurikulum pendidikan tentera di Rom adalah berteraskan latihan fizikal, teknik pertempuran, dan kemahiran asas dalam membaca dan menulis. Walaupun pendidikan formal memberi tumpuan kepada literasi dan retorik, kemahiran dalam membaca, menulis, serta pengiraan diakui penting dalam ketenteraan, di mana mereka yang mahir dalam bidang ini akan ditempatkan dalam unit khas dalam legiun Rom. Kemahiran ini tidak hanya digunakan dalam konteks akademik tetapi juga di medan perang untuk pelaksanaan strategi dan pengurusan logistik tentera.

Ulasan