SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Pendapat Ahli Falsafah tentang Ilmu Hsun-Tsu

Hsun-Tsu (atau Xunzi), seorang lagi tokoh besar dalam tradisi Confucianisme, mempunyai pandangan yang sedikit berbeza daripada Mencius dan Confucius. Beliau berpendapat bahawa manusia pada asalnya dilahirkan dengan sifat yang lebih cenderung kepada kejahatan dan keburukan. Oleh itu, menurut Hsun-Tsu, ilmu adalah sangat penting untuk mendisiplinkan dan membentuk manusia menjadi individu yang baik melalui pengajaran moral yang ketat dan penguasaan etika.

Hsun-Tsu menegaskan bahawa pendidikan dan pengetahuan adalah instrumen yang paling berkesan untuk mengawal dan membentuk perilaku manusia. Tanpa ilmu, manusia akan terjerumus dalam keburukan dan ketidakadilan. Dalam pandangannya, ilmu tidak hanya berfungsi untuk membentuk moral individu, tetapi juga untuk mewujudkan keadilan dalam masyarakat. Pendidikan yang betul akan membawa masyarakat kepada pemerintahan yang adil dan sistem sosial yang harmoni.

Ulasan