SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Pendapat Ahli Falsafah tentang Ilmu Imam al-Ghazali

Imam al-Ghazali, seorang tokoh utama dalam pemikiran Islam, menekankan bahawa ilmu bukan hanya sebagai alat intelektual yang terpisah dari kehidupan rohani, tetapi lebih penting lagi, ia adalah jalan untuk membentuk akhlak dan moral yang luhur. Dalam karya beliau yang masyhur, Ihya' ‘Ulum al-Din, al-Ghazali menjelaskan bahawa ilmu yang hakiki adalah ilmu yang memberi kesan langsung kepada tingkah laku manusia, menjadikannya lebih dekat dengan kebaikan dan kebenaran yang sejati.

Bagi Imam al-Ghazali, ilmu harus menjadi panduan bagi setiap individu untuk mengasah akhlak mereka, menjadikannya terpuji, serta menuntun mereka ke arah kehidupan yang lebih mulia dan bermakna. Beliau percaya bahawa pengetahuan yang dimiliki harus diterjemahkan kepada perbuatan yang soleh, dan ia tidak boleh terpisah daripada niat yang tulus dan ikhlas kepada Allah. Ilmu, menurut beliau, akan membawa manfaat yang hakiki apabila ia menumbuhkan kebaikan dalam diri manusia, bukan hanya dalam bentuk kata- kata atau pemikiran, tetapi dalam tindakan dan akhlak yang mencerminkan nilai-nilai agama.

Imam al-Ghazali membahagikan ilmu kepada dua kategori utama yang penting dalam konteks kehidupan umat Islam. Pertama, ilmu fardhu ‘ain—ilmu yang wajib diketahui oleh setiap Muslim, seperti ilmu tauhid, fiqh, dan akhlak. Ini adalah ilmu asas yang membentuk akidah, ibadah, dan adab seseorang dalam menjalani kehidupan yang selaras dengan ajaran Islam. Kedua, ilmu fardhu kifayah, iaitu ilmu yang diperlukan oleh masyarakat untuk kesejahteraan duniawi, seperti ilmu perubatan, matematik, dan strategi perang.

Namun, bagi Imam al-Ghazali, walaupun ilmu duniawi penting untuk kemajuan umat, ilmu yang membawa seseorang kepada ma'rifah Allah (pengetahuan tentang Allah) adalah yang paling utama. Dalam pandangannya, ilmu yang tidak membawa kebaikan dalam aspek spiritual dan tidak mendekatkan diri kepada Allah adalah sia-sia. Beliau memperingatkan bahawa ilmu yang dipelajari tanpa niat yang ikhlas atau tanpa penekanan terhadap moral yang baik boleh menjerumuskan individu ke dalam kesombongan dan kelalaian, yang akhirnya merosakkan diri mereka sendiri dan masyarakat.

Bagi Imam al-Ghazali, matlamat utama dalam mencari ilmu adalah untuk mengenal Allah SWT dan memperbaiki keadaan batin (jiwa) seseorang. Beliau menekankan bahawa ilmu tidak sekadar untuk memenuhi keperluan intelektual, tetapi harus menjadi sarana untuk tazkiyatun nafs—penyucian jiwa—dan untuk mencapai tahap kerohanian yang lebih tinggi. Dalam kerangka ini, ilmu menjadi jalan untuk membersihkan hati dan meningkatkan kualiti spiritual seseorang.

Pencarian ilmu, menurut al-Ghazali, harus disertai dengan amalan kerohanian yang mendalam, yang merangkumi tasawuf, etika mencari kebenaran, dan keikhlasan dalam niat. Ilmu yang dimiliki tanpa kesucian jiwa adalah kosong dan tidak akan membawa manfaat yang sebenar. Oleh itu, bagi Imam al-Ghazali, ilmu yang sejati adalah ilmu yang membimbing individu untuk hidup dalam kesedaran penuh tentang kewujudan dan kebesaran Allah, serta membawa mereka ke jalan yang benar dan penuh keberkatan.

Ulasan