SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Pendapat Ahli Falsafah tentang Ilmu Imam al-Ghazali
Imam al-Ghazali, seorang tokoh utama dalam pemikiran Islam, menekankan bahawa ilmu bukan hanya sebagai alat intelektual yang terpisah dari kehidupan rohani, tetapi lebih penting lagi, ia adalah jalan untuk membentuk akhlak dan moral yang luhur. Dalam karya beliau yang masyhur, Ihya' ‘Ulum al-Din, al-Ghazali menjelaskan bahawa ilmu yang hakiki adalah ilmu yang memberi kesan langsung kepada tingkah laku manusia, menjadikannya lebih dekat dengan kebaikan dan kebenaran yang sejati.
Bagi Imam al-Ghazali, ilmu harus menjadi panduan bagi setiap individu untuk mengasah akhlak mereka, menjadikannya terpuji, serta menuntun mereka ke arah kehidupan yang lebih mulia dan bermakna. Beliau percaya bahawa pengetahuan yang dimiliki harus diterjemahkan kepada perbuatan yang soleh, dan ia tidak boleh terpisah daripada niat yang tulus dan ikhlas kepada Allah. Ilmu, menurut beliau, akan membawa manfaat yang hakiki apabila ia menumbuhkan kebaikan dalam diri manusia, bukan hanya dalam bentuk kata- kata atau pemikiran, tetapi dalam tindakan dan akhlak yang mencerminkan nilai-nilai agama.
Imam
al-Ghazali membahagikan ilmu kepada dua kategori utama yang penting dalam
konteks kehidupan umat Islam. Pertama,
ilmu fardhu ‘ain—ilmu yang wajib diketahui
oleh setiap Muslim, seperti
ilmu tauhid, fiqh, dan akhlak.
Ini adalah ilmu asas yang membentuk
akidah, ibadah, dan adab seseorang
dalam menjalani kehidupan yang selaras dengan
ajaran Islam. Kedua, ilmu fardhu kifayah, iaitu ilmu yang diperlukan
oleh masyarakat untuk kesejahteraan duniawi, seperti ilmu perubatan, matematik,
dan strategi perang.
Namun, bagi Imam al-Ghazali, walaupun
ilmu duniawi penting
untuk kemajuan umat,
ilmu yang membawa seseorang
kepada ma'rifah Allah
(pengetahuan tentang Allah)
adalah yang paling utama.
Dalam pandangannya, ilmu yang tidak membawa kebaikan dalam aspek spiritual dan
tidak mendekatkan diri kepada Allah
adalah sia-sia. Beliau memperingatkan bahawa ilmu yang dipelajari tanpa niat
yang ikhlas atau tanpa penekanan terhadap moral yang baik boleh menjerumuskan
individu ke dalam kesombongan dan kelalaian, yang akhirnya merosakkan diri
mereka sendiri dan masyarakat.
Bagi Imam al-Ghazali, matlamat utama dalam mencari ilmu adalah untuk
mengenal Allah SWT dan memperbaiki
keadaan batin (jiwa) seseorang. Beliau menekankan bahawa ilmu tidak sekadar
untuk memenuhi keperluan intelektual, tetapi harus menjadi sarana untuk
tazkiyatun nafs—penyucian jiwa—dan
untuk mencapai tahap kerohanian yang lebih tinggi. Dalam kerangka ini, ilmu menjadi
jalan untuk membersihkan hati dan meningkatkan kualiti spiritual seseorang.
Pencarian
ilmu, menurut al-Ghazali, harus disertai dengan amalan kerohanian yang
mendalam, yang merangkumi tasawuf, etika mencari
kebenaran, dan keikhlasan dalam niat. Ilmu
yang dimiliki tanpa kesucian jiwa adalah kosong dan tidak akan membawa manfaat
yang sebenar. Oleh itu, bagi Imam al-Ghazali, ilmu yang sejati adalah ilmu yang
membimbing individu untuk hidup dalam kesedaran penuh tentang kewujudan dan
kebesaran Allah, serta membawa
mereka ke jalan yang benar dan penuh keberkatan.
Ulasan
Catat Ulasan