SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Pendapat Ahli Falsafah tentang Ilmu Confucius

Confucius, seorang ahli falsafah terkenal dalam tradisi Konfusianisme, melihat ilmu sebagai suatu jalan untuk mencapai kebijaksanaan moral dan keharmonian sosial. Bagi Confucius, ilmu bukan sekadar pengetahuan semata-mata, tetapi ia adalah instrumen untuk membentuk karakter manusia agar menjadi individu yang berakhlak mulia dan mampu berkhidmat kepada masyarakat.

Confucius menekankan pentingnya pembelajaran untuk mengembangkan "ren" (kemuliaan hati) yang menjadi asas kepada hubungan manusia yang baik, baik dengan keluarga, masyarakat, mahupun negara. Ilmu yang benar adalah yang mendekatkan seseorang kepada prinsip moral yang tinggi dan memupuk sifat-sifat seperti kesetiaan, hormat, dan kebaikan. Ilmu yang diperoleh harus diterapkan dalam kehidupan sehari-hari untuk membentuk peribadi yang bijaksana dan beradab.

Bagi Confucius, pendidikan adalah alat utama untuk memelihara kesejahteraan sosial, dan ilmu harus menjadi medium untuk menghubungkan individu dengan nilai-nilai etika yang menjadi asas kepada kehidupan masyarakat yang harmoni. Ilmu yang tidak digunakan untuk kebaikan, menurut Confucius, adalah ilmu yang sia-sia.

Ulasan