SJHK1114 Ketamadunan Manusia Sehingga Tahun 1600 Bab 3 Pendidikan Pendapat Ahli Falsafah tentang Ilmu Confucius
Confucius, seorang ahli falsafah terkenal dalam tradisi Konfusianisme, melihat ilmu sebagai suatu jalan untuk mencapai kebijaksanaan moral dan keharmonian sosial. Bagi Confucius, ilmu bukan sekadar pengetahuan semata-mata, tetapi ia adalah instrumen untuk membentuk karakter manusia agar menjadi individu yang berakhlak mulia dan mampu berkhidmat kepada masyarakat.
Confucius menekankan pentingnya pembelajaran untuk mengembangkan
"ren" (kemuliaan hati) yang menjadi asas kepada hubungan manusia yang
baik, baik dengan keluarga, masyarakat, mahupun negara. Ilmu yang benar adalah
yang mendekatkan seseorang kepada prinsip moral yang tinggi dan memupuk
sifat-sifat seperti kesetiaan, hormat, dan kebaikan. Ilmu yang diperoleh harus
diterapkan dalam kehidupan sehari-hari untuk membentuk peribadi yang bijaksana
dan beradab.
Bagi Confucius, pendidikan adalah alat utama untuk memelihara kesejahteraan sosial, dan ilmu harus menjadi medium untuk menghubungkan individu dengan nilai-nilai etika yang menjadi
asas kepada kehidupan masyarakat yang harmoni. Ilmu yang tidak digunakan untuk
kebaikan, menurut Confucius, adalah ilmu yang sia-sia.
Ulasan
Catat Ulasan